HPB 2006 Information
Kathrin Biffi (Zwitserland) Marian Bijlenga (Nederland) Valerie Buess (Duitsland) Beate Dyck (Duitsland) Carol Farrow (Engeland) Toshihiro Hattori (Japan) Martine Horstman (Nederland) Michael Felix Langer (Duitsland) Chunghie Lee (Korea) Couzijn van Leeuwen (Nederland)
Alexander Lidagowski (Ukraine) Vibeke Lindhardt (Denemarken) Shula Litan (Israel) Steve Litsios (Zwitserland) Roberto Mannino (Italie) Ruth Moro (Zwitserland) Jacqueline Santing (Nederland) Bunny Soeters (Nederland) Fusako Tsuzuki (Japan) Jan Eric Visser (Nederland)

Toshihiro Hattori

Voor zijn driedimensionale objecten gebruikt Hattori handgeschept papier, dat washi wordt genoemd. Washi is een traditionele Japanse papiersoort die is gemaakt van kozo, de vezels van de papiermoerbei. Lange tijd gebruikte hij boomtakjes om het washi-papier als object vorm te geven.
Sinds 1999 gebruikt hij niet langer het kozo-papier voor zijn werk maar uitsluitend de kozovezel, waarbij hij vooral de vezel wil laten zien in plaats van objecten met de vezel te maken. Het uiterlijk van de vezel wordt onder meer bepaald door het karakter van de vezel, die kan draaien of krimpen en door de verschillende kleuren die de vezel heeft - het gevolg van de verschillende methoden om de vezel te ontzuren.
In zijn meest recente werken maakt Hattori installaties van slechts enkele stukken papier of vezels. De installaties staan op de grond of hangen aan de muur.

Cradle (2001). Materiaal: kozo en ei.