HPB 2006 Information
Kathrin Biffi (Zwitserland) Marian Bijlenga (Nederland) Valerie Buess (Duitsland) Beate Dyck (Duitsland) Carol Farrow (Engeland) Toshihiro Hattori (Japan) Martine Horstman (Nederland) Michael Felix Langer (Duitsland) Chunghie Lee (Korea) Couzijn van Leeuwen (Nederland)
Alexander Lidagowski (Ukraine) Vibeke Lindhardt (Denemarken) Shula Litan (Israel) Steve Litsios (Zwitserland) Roberto Mannino (Italie) Ruth Moro (Zwitserland) Jacqueline Santing (Nederland) Bunny Soeters (Nederland) Fusako Tsuzuki (Japan) Jan Eric Visser (Nederland)

Martine Horstman

Voor Martine Horstman is het uitgangspunt voor haar werk is een sterke, beweeglijke en uitdagende constructie van papier. In een eerder project paste zij papier voor het eerst toe en ontdekte toen een aantal opvallende karaktereigenschappen. Na enkele experimenten met verschillende technieken en wijzen van papierverwerking, geeft zij nu de voorkeur aan papier van een bepaalde dikte en stugheid. Horstman koos voor de stevige ''Boomerang'' kaarten die gratis verkrijgbaar zijn in café's, bioscopen en scholen. De reclameboodschap is vooral hip en de vormgeving doorgaans kleurrijk en schreeuwerig. Zij snijdt en vouwt deze kaarten totdat er een harmonicavorm ontstaat. In de waaierachtige tussenruimtes valt licht naar binnen dat een verrassend patroon aan de buitenkant oplevert. Horstmans objecten zijn op twee verschillende wijzen te interpreteren, als autonoom beeld of als sieraad.

Spirally (2002). Materiaal: Boomerang kaarten.