HPB 2006 Information
Kathrin Biffi (Zwitserland) Marian Bijlenga (Nederland) Valerie Buess (Duitsland) Beate Dyck (Duitsland) Carol Farrow (Engeland) Toshihiro Hattori (Japan) Martine Horstman (Nederland) Michael Felix Langer (Duitsland) Chunghie Lee (Korea) Couzijn van Leeuwen (Nederland)
Alexander Lidagowski (Ukraine) Vibeke Lindhardt (Denemarken) Shula Litan (Israel) Steve Litsios (Zwitserland) Roberto Mannino (Italie) Ruth Moro (Zwitserland) Jacqueline Santing (Nederland) Bunny Soeters (Nederland) Fusako Tsuzuki (Japan) Jan Eric Visser (Nederland)

Jacqueline Santing

Volgens Jacqueline Santing is papier het ideale materiaal om een ruimtelijk werk te maken dat uit laagjes is opgebouwd. Opgeleid als schilder was ze al vroeg geïnteresseerd in lichtreflecties. Aanvankelijk gebruikte zij allerlei soorten papier maar inmiddels concentreert zij zich op nog maar twee soorten: bugra en ingres (pastelpapier), gemaakt uit lompen en kozo dat een lange vezelstructuur heeft. Deze papiersoorten zijn sterk en geven duurzaamheid aan haar driedimensionale werk die zij bovendien versterkt door het papier in lagen te gebruiken. Door slechts weinig verschillende materialen te gebruiken, krijgt haar werk een grote uniformiteit.
Santing noemde haar laatste installatie Branding en verwijst hiermee impliciet naar de golfslag van de zee. Kabbelende golven die rustig over elkaar heen buitelen, een grote uniformiteit hebben en door hun kleur en lichtval een suggestief beeld oproepen van beweging.

Branding / Veld 4 (2002). Materiaal: verschillende soorten papier, bugra, ingres en kozo.